Zoekmachine optimalisatie of SEO is een techniek die het succes van de online marketingstrategie van een bedrijf voor een groot deel bepaalt. Dankzij zoekmachine optimalisatie verschijnt je bedrijf hoger in de organische zoekresultaten en bereik je meer (potentiële) klanten. Zoekmachine optimalisatie richt zich dus op gratis bezoekers en is dus anders dan SEA, waarmee je door je middel van betaalde advertenties bezoekers naar je website trekt. SEO is echter een complexe taak die om heel wat vakkennis vraagt. Door zoekmachine optimalisatie uit te besteden wordt je website beter vindbaar in Google. Kies net als vele andere bedrijven ook ervoor om je zoekmachine optimalisatie uit te besteden!
Elke organisatie wil de begeerde eerste plek in de zoekresultaten van Google veroveren. Want hoe meer mensen jouw webshop of website vinden, hoe meer kans je hebt op nieuw klanten en hoe sneller je omzet zal stijgen. SEO is een online marketingstrategie waarmee je je website optimaliseert, zodat je hoger zult ranken in de organische zoekresultaten met je getargette zoekwoorden. Door je te richten op de juiste zoekwoorden, zul je meer relevante websitebezoekers naar je websites trekken, zonder dat je voor advertenties hoeft te betalen. Zoekmachine optimalisatie bestaat uit drie belangrijke pijlers:
Bij zoekmachine optimalisatie richt je je op bepaalde zoekwoorden die bij jouw bedrijf of website passen. Dankzij SEO krijg je dan ook meer relevante websitebezoekers naar je website. En door je op de juiste zoekwoorden te richten, zul je ook nog eens bezoekers aantrekken die daadwerkelijk op zoek zijn naar jouw diensten of producten. Deze potentiële klanten zullen sneller overgaan tot een aankoop en je conversieratio zal dan ook aanzienlijk stijgen.
SEO is ontzettend belangrijk voor elke organisatie. Het is namelijk een kosteloze manier om je doelgroep gericht te bereiken. Bedrijven die voor het grootste deel afhankelijk zijn van bezoekers die via advertenties hun website bereiken, lopen bovendien een enorm risico. Zodra je stopt met betalen, wordt je advertentie namelijk niet meer vertoont en ben je helemaal niet meer vindbaar.
Zoekmachine optimalisatie wordt vaak verward met SEA. SEA (Search Engine Advertising) heeft echter betrekking op de advertenties die je boven- en onderaan de zoekresultaten terugvindt, terwijl het bij SEO enkel om de organische zoekresultaten gaat.
Bij zoekmachines zoals Google of Bing heb je de mogelijkheid om je bedrijf via betaalde campagnes te promoten. Deze advertenties verschijnen dikgedrukt boven de organische zoekresultaten. Het grote voordeel van SEA is dat je de campagnes op erg specifieke zoekwoorden kan richten, waardoor je op een goedkope manier erg interessante leads krijgt. Het nadeel is dan weer dat je voor elk klik moet betalen en dat zelfs een ongeïnteresseerde websitebezoeker die je pagina slechts een paar seconden bekijkt je geld kost.
Het principe van Google is eenvoudig. Ze willen de beste en gebruiksvriendelijke zoekmachine ter wereld zijn. Dit willen zij bereiken door de meest relevante informatie aan hun gebruikers te tonen.
Niemand kent het exacte algoritme van Google. De zoekmachine houdt met meer dan 200 factoren rekening, waarbij elke factor een ander gewicht heeft en de resultaten op een verschillende manier beïnvloedt. Het is natuurlijk onmogelijk om op alle 200 factoren in te spelen. De meeste marketingbureaus baseren hun zoekmachine optimalisatie op vier pijlers, namelijk het uitkiezen van een strategie, het optimaliseren van de technische kant van de website, het ontwerpen van unieke en uitstekend geschreven teksten en het plaatsen van links op externe websites.
Zodra je een strategie bepaald hebt, moet je de inhoud van je website aanpassen. De teksten en de afbeeldingen op je webpagina moet aansluiten bij de zoekopdracht. Google meet namelijk hoe lang je klanten je website bezoeken. Websitebezoekers die een antwoord op hun vraag vinden, zullen meer tijd op je website doorbrengen.
Verder beschikt Google over een uniek systeem dat de teksten leest, waardoor ze weten waarover de teksten gaan. Zorg daarom voor unieke en goed geschreven teksten met een duidelijke inhoud. Bovendien combineer je deze teksten best met geoptimaliseerde afbeeldingen en HTML headings. Op deze manier creëer je een gestructureerde en relevante website die door Google zeker als geschikt bestempeld zal worden.
Eerst en vooral moet je een strategie bepalen op basis van de zoekwoorden waarop je je wil richten. Een uitgebreid zoekwoordenonderzoek vormt dan ook de basis van elke SEO-strategie. Tijdens dit onderzoek probeer je te weten te komen welke woorden jouw doelgroep in Google invoert en bekijk je ook met welke zoektermen je concurrentie gevonden wordt. Vervolgens schrijf je zoveel mogelijk woorden op en baseer je je zoekmachine optimalisatie op deze termen.
Om het zoekwoordenonderzoek grondig en gericht uit te voeren, kan je gebruik maken van enkele handige tools zoals Keyword Planner en Ubersuggest. Deze
tools geven aan welke zoekwoorden voornamelijk ingevoerd worden, hoe groot de concurrentie is en welke varianten je kan gebruiken.
Een laatste pijler van zoekmachine optimalisatie is linkbuilding. Linkbuilding is eigenlijk niet meer dan het verzamelen van relevante links en verwijzingen naar jouw website. Als er op externe website links naar jouw website staan, krijgt je website meer autoriteit. Hoe meer relevante links Google terugvindt, hoe belangrijk je wordt in de ogen van de zoekmachine en hoe hogere je in de organische zoekresultaten zal verschijnen. Hou er wel rekening mee dat alle links relevant moet zijn. Bekijk daarom goed vanuit welke externe websites er naar jouw pagina gelinkt wordt en naar welke sites jouw webpagina linkt. Door foute, onbetrouwbare of irrelevante links te gebruiken, wordt de vindbaarheid van je website meteen aangetast.
Vervolgens moet je ook de technische kant van je website goed bekijken. Google hecht namelijk ontzettend veel belang aan de gebruiksvriendelijkheid van de website. Pagina’s met 404-meldingen of lange laadtijden leiden vaak tot irritaties bij de bezoekers en dit is iets wat Google absoluut wil vermijden.
Technische SEO is één de meest complexe en lastigste aspecten van SEO. Je moet over een uitgebreide technische achtergrond beschikken en je moet bovendien exact weten waar je op moet letten. Bij Meeruitmarketing.nl beschikken we over specialisten die zich enkel en alleen in het technische aspect zullen verdiepen, zodat dit deel van de zoekmachine optimalisatie zonder problemen verloopt.
Als het over zoekmachines gaat, wordt er vaak automatisch verondersteld dat men over Google spreekt. Google is wereldwijd de meest gebruikte zoekmachine. In Nederland gebruikt zelfs meer dan 95% van de bevolking Google, slechts een kleine 5% heeft een voorkeur voor andere zoekmachines zoals Bing, Yahoo of DuckDuckGo.
SEO kan zich echter ook op Bing of andere zoekmachines richten. Het algoritme van Google is echter al veel verder ontwikkeld. Websites die goed scoren op Google, verschijnen daarom ook vaak hoog in de organische resultaten van de overige zoekmachines. Door je website voor Google te optimaliseren, zit je dan ook altijd goed!
Zoals je ziet, is zoekmachine optimalisatie een complexe taak waar je voldoende aandacht aan moet besteden. Om voor een optimaal resultaat te zorgen, raden we aan om de SEO van jouw website aan de specialisten van het zoekmachine optimalisatie bureau Meeruitmarketing.nl uit te besteden.
Wij zijn namelijk een professioneel en betrouwbaar zoekmachine optimalisatie bedrijf met jarenlange ervaring in SEO. Onze experts weten hoe ze je website op een efficiënte en snelle manier kunnen verbeteren. Dankzij onze uitstekende dienstverlening zie je het aantal websitebezoekers meteen stijgen en zal ook de conversieratio op een positieve manier beïnvloed worden.
Onze specialisten weten hoe je de concurrentie voor kan blijven en doen er alles aan om jouw bedrijf op de eerste plaats te krijgen. Bovendien moet je er rekening mee houden dat Google ongeoorloofde technieken meteen afstraft. Wij weten wat exact wat Google accepteert en dankzij onze service zal jouw bedrijf nooit zomaar uit de zoekresultaten verdwijnen.
Bereik meer klanten met onze opvallende Social Media campagnes!
Behaal hoge posities in Google met onze effectieve SEO-campagnes!
Krijg meer klanten met onze doeltreffende Google Ads campagnes!